
VERTSKAPSKURS PÅ KRAGERØ RESORT
Kurset hadde fokus på hvordan man skaper en god vertskapskultur, slik at gjestene som kommer på besøk føler seg velkomne og godt tatt i mot. Kursholder Märit Torkelson har lang erfaring innen dette feltet, og utfordret deltakerne til å utveksle erfaringer og bidra med innspill og forslag. Avslutningsvis ble det skissert ut en plan for hvordan resielivsbedriftene kan jobbe sammen for å legge til rette for at alle våre gjester får en positiv opplevelse når de besøker kommunen vår. I planen ligger også en oppfølgingsdag for å utveksle erfaringer etter sommeren, og et digitalt kurs som ansatte i reiselivsbedrifter blir oppfordret til å gjennomgå før sesongstart.
Da kurset var ferdig, var vi alle klare for å kickstarte turistsesongen. Med kursinnholdet friskt i minnet så vi frem til å ta vel imot Kragerøs gjester og utføre rollen som gode 'Kragerøverter'! Få dager senere eskalerte derimot Korona situasjonen, og vi befinner oss nå i den bisarre situasjonen at vi er nødt til å be våre kjære hyttegjester og andre utenfor kommunen om å bli hvor de er i stedet for å komme til oss.
Det er utrolig leit. Alle deltakerne så frem til å ta imot besøkende til kommunen vår, med ekstra fokus på å være et godt vertskap for dem som velger å komme hit til oss.
Nå håper vi bare at situasjonen bedrer seg, og at mange velger å besøke Kragerø når vi får lov til å begynne å reise igjen. I mellomtiden skal vi holde innholdet i kurset, og planen for Kragerø som det gode vertskap, friskt i minnet! Og sørge for at gjestene våre får en ekstra varm velkomst når vi igjen får lov til å åpne dørene til perlen blant Kystbyene.
Vertskapssatsningen finansieres med støtte av Innovasjon Norge og Kragerøs Omstillingsprogram